"Książki kochają każdego, kto je otwiera, dając mu poczucie bezpieczeństwa i przyjaźń, niczego w zamian nie żądając. W końcu tego właśnie szukamy w książkach: wielkich uczuć, które nigdy nie stały się naszym udziałem, i wielkiego bólu, którego łatwo się pozbyć, zamykając książkę."
Kornelia Funke
Konkurs Jedna książka, jedna klasa, który odbył się w Gimnazjum w Gąsocinie w dniu 1 kwietnia 2016r. został zorganizowany przez bibliotekarkę Gimnazjum w Gąsocinie we współpracy z nauczycielką języka rosyjskiego oraz panią bibliotekarką z Biblioteki Publicznej.
O godzinie 8:50 cała społeczność szkolna spotkała się w świetlicy, aby wziąć udział w wydarzeniu, które miało zachęcić uczniów do częstszego sięgania po dobrą literaturę.
Głównym celem akcji była popularyzacja książki i czytelnictwa wśród uczniów, polepszenie integracji zespołu klasowego, zapoznanie uczniów ze sztuką interpretacji tekstu oraz doskonalenie ich umiejętności posługiwania się żywym słowem.
Zadaniem każdej klasy było:
Miłośnicy książki mieli okazję poznać następujące pozycję przygotowane przez poszczególne klasy:
Impreza była prowadzona przez uczennicę z klasy IIIb –Wiktorie Losz i ucznia klasy Ib Konrada Tetfejera. Uroczystość rozpoczęła się od przedstawienia i entuzjastycznego powitania jury oraz wszystkich uczestników spotkania.
Jury w składzie: pracownik administracji i obsługi pani Danuta Głogowska, bibliotekarka z Biblioteki Publicznej pani Wioleta Dąbrowska i nauczycielka języka angielskiego pani Katarzyna Noworucka czuwały nad prawidłowym przebiegiem konkursu.
Pierwsza konkurencja polegająca na recenzji wybranej książki pokazała możliwości naszych gimnazjalistów. Uczniowie niezwykle sugestywnie przedstawiali zarys książki, wykorzystując opis, film plakat, skecz, ulotki, prezentacje multimedialne, przy pomocy których delikatnie wprowadzali publiczność w tematykę książki, pozostawiając świadomie niedosyt i często zbyt szybko powracając ze świata magii i czarów do uczniowskiej rzeczywistości. Wszystkie recenzje były niepowtarzalne, wzbogacone w ciekawostki o autorach, zawierające złote myśli, inspirujące cytaty, mające zahipnotyzować czytelnika i "zmusić go” do przeczytania polecanej pozycji.
Uczniowie sprostali wszystkim zadaniom konkursu. W wykonaniu drugiego zadanie odrobinę przeszkadzała im delikatna trema, ale mimo to zdołali wzbudzić wśród publiczności ogromne emocje czytając, przy blasku lampy, wybrane fragmenty książek. W trakcie trzeciej konkurencji trema na szczęście zniknęła i uczniowie z zaangażowaniem, po szybkiej klasowej konsultacji rzeczowo i w większości poprawnie odpowiadali na zadawane przez prowadzących pytania sprawdzające wiadomości z zakresu treści wybranej książki.
Podczas wejścia i opuszczania sceny zawodnikom towarzyszyła relaksująca muzyka przygotowana przez ucznia z klasy III - Szymona Wesołowskiego, która wpływała kojąco na ich rozszalałe emocje.
W trakcie przerwy przeznaczonej na obrady jury, uczniowie obejrzeli film, w którym aktorzy, dziennikarze, ludzie kultury biorą udział w przewrotnej kampanii "Czytaj! Zobacz więcej" Nie czytaj, książki są ciężkie, uzależniają realizowanej przez MyWorks Studio dla Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie i dla firmy Bibliocreatio tworzącej kolekcje książkowe na zamówienie. Reklama została zrealizowana według modelu powtarzanego w różnych kampaniach, który polega na karykaturalnym zniechęcaniu do wykonania pewnej czynności, a zabieg ten ma przynieść odwrotny rezultat.
Film odtworzony dwukrotnie zyskał aplauz publiczności i zapewne wpłynął na pozyskanie większej liczby czytelników.
Po krótkiej przerwie przewodnicząca jury ogłosiła werdykt.
Konkurs Jedna książka, jedna klasa niewątpliwie przyczynił się do rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród młodzieży ponieważ po opuszczeniu sali wciąż rozemocjonowani uczniowie już zaczęli pytać, o omawiane podczas konkursu książki, w bibliotece szkolnej.
Wyraźnym atutem spotkania była również integracja zespołów klasowych, które w pełnej harmonii przygotowywały się do konkursu i walczyły o laur zwycięstwa dla swojej książki.